Svar: Hvornår må jeg give vand fra den kolde hane

24. juli 2004

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Barnet må fra 4 mdr´s alderen tilbydes vand fra hanen, med mindre man giver vand fra en privat boring, så skal vandet koges.

Med hensyn til vand, der bruges i madlavning og erstatning, så afhænger dette af det enkelte mærke. Til nogle erstatninger skal vandet opvarmes og have en bestemt temperatur, hvor ved andre erstatninger kan man blande dette i koldt vand.

Det er derfor altid nødvendigt at læse på de enkelte pakninger for at finde ud af, hvad der anbefales her.

De fleste erstatninger kræver at vandet er 40-45 grader varm, for at pulveret kan opløses og næringsstofferne bliver optimale. Jeg ved ikke hvordan det er med nan, men formoder at der er forskel på om der er ...

Annonce

... tale om type 1 eller 2, hvor type et nok skal have en højere temperatur end type 2, som er en tilskudsblanding. Du kan dog henvende dig til Nestle og høre præcist omkring dette.

Jeg ved at Beauvais allomin 2 kan iblandes koldt vand og gives som drikkemælk af en kop. Hvis det skal serveres varmt, så kan det blandes i koldt vand og opvarmes efterfølgende.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sålænge dit barn ikke er mere end 4 mdr, så synes jeg ikke du skal give kold mælk på flaske. Når det drejer sig om så store mængder, så synes jeg mælken bør være opvarmet til ca 37 grader. Derimod kan du godt give lidt koldere mælk eller vand af en kop, hvis barnet har behov for lidt væske samtidig med at det får skemad.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig